REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
W PILCHOWICACH
1. Postanowienia ogólne.
1.1 Regulamin Organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach zwanej dalej „Biblioteką”
1.2 Regulamin Organizacyjny nadaje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Organizatora
1.3 Integralną część Regulaminu stanowią:
· Wykaz Komórek Organizacyjnych Biblioteki (zał. nr 1)
· Schemat Organizacyjny Biblioteki (zał. nr 2)
· Wykaz Stałych Komisji działających przy dyrektorze Biblioteki (zał. nr 3)
Biblioteka jest Instytucją Kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Gminy Pilchowice, działającą na podstawie:
· Ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej(tekst jednolity Dz. U. z 2012r. poz. 406 z późn. zm.).
· Ustawy z dnia 27 czerwca 1997r o bibliotekach (Dz. U. 2012r. poz. 642, z późn. zm.).
· Statutu nadanego uchwałą Nr XVII/113/04 Gminy Pilchowice z dnia 1 lipca 2004r.
Biblioteka służy rozwijaniu i zaspokajani potrzeb edukacyjnych, informacyjnych
i kulturalnych społeczności gminnej.
2. Organizacja Biblioteki
2.1. Funkcjonowanie Biblioteki opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
2.2. W razie nieobecności dyrektora wszelkie czynności zastrzeżone dla kompetencji dyrektora Biblioteki przejmuje osoba przez niego upoważniona na piśmie.
2.3. W przypadku nieobecności pracowników Biblioteki zastępstwo wyznacza dyrektor bądź osoba przez niego upoważniona.
2.4. W skład Biblioteki wchodzą:
· Dyrektor
· Główny księgowy
· Pracownicy merytoryczni centrali i filii bibliotecznych
2.5. Dyrektor w drodze zarządzenia może powołać zespół roboczy do realizacji zadań wymagających współdziałania pracowników zatrudnionych w różnych komórkach organizacyjnych biblioteki.
2.6. Dyrektor ma prawo oddelegować pracownika do pracy w innej placówce bibliotecznej.
3. Zakres działania Dyrektora
Dyrektor podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy, realizuje obowiązki pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników, działa i podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie pełną odpowiedzialność.
Do zadań dyrektora należy:
· Reprezentowanie biblioteki na zewnątrz.
· Nadzór nad merytoryczną odpowiedzialnością instytucji.
· Odpowiedzialność za zbiory i majątek biblioteki.
· Wydawanie regulaminów, instrukcji i zarządzeń wewnętrznych.
· Kontrola wewnętrzna.
· Podejmowanie decyzji w sprawach osobowych pracowników.
· Zatrudnianie, zwalnianie i nagradzanie pracowników.
· Dbanie o organizację szkoleń i o rozwój zawodowy pracowników.
· Opracowywanie planów i sprawozdań Biblioteki.
· Ustalanie zakresu czynności pracowników.
· Współpraca z bibliotekami innych sieci oraz placówkami oświatowymi
i kulturalnymi.
· Gromadzenie i opracowywanie zbiorów bibliotecznych.
· Organizowanie różnych form działalności kulturalno-oświatowej.
4. Do zadań Głównego księgowego należy:
· Obsługa finansowa pracowników,
· Prowadzenie rachunkowości finansowej biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami,
· Prowadzenie dokumentacji wg aktualnych przepisów,
· Realizowanie płatności,
· Sporządzanie sprawozdań i planów finansowych.
5. Do zadań pracowników merytorycznych należy:
· Prowadzenie dokumentacji placówki,
· Udostępnianie i wypożyczanie materiałów bibliotecznych,
· Selekcja księgozbioru,
· Dbanie o terminowy zwrot wypożyczonych materiałów bibliotecznych,
· Działalność informacyjna
· Popularyzowanie książki i czytelnictwa poprzez różne formy pracy
z czytelnikiem.
· Współpraca z placówkami oświatowymi, kulturalnymi, organizacjami
i stowarzyszeniami
· Przygotowywanie wystaw tematycznych,
· Sporządzanie planów i sprawozdań,
· Organizowanie różnych form działalności kulturalno-oświatowej.
· Przestrzeganie Regulaminu Pracy, przepisów BHP i PPOŻ
· Dbałość o majątek biblioteki
6. Postanowienia końcowe
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy Ustawy o bibliotekach, Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Statutu Biblioteki i inne szczegółowe uregulowania prawne.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnej Biblioteki Publicznej
w Pilchowicach
Wykaz komórek organizacyjnych Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach
Lp. |
Nazwa komórki organizacyjnej |
Symbol |
1 |
Dyrektor |
D |
2 |
Główny księgowy |
GK |
3 |
Biblioteka Centralna |
BC |
4 |
Filia Nieborowice |
FN |
5 |
Filia Wilcza |
FW |
6 |
Filia Żernica |
FZ |
Załącznik nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnej Biblioteki Publicznej
w Pilchowicach
Schemat Organizacyjny Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach
Załącznik nr 3
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnej Biblioteki Publicznej
w Pilchowicach
Wykaz stałych komisji
Działających przy dyrektorze Gminnej Biblioteki Publicznej
w Pilchowicach
(każdorazowo powoływany jest inny skład komisji)
1. Komisja skontrowa
2. Komisja ds. selekcji zbiorów
3. Komisja ds. inwentaryzacji przedmiotów trwałych i nietrwałych
4. Komisja likwidacyjna